Dit kan verschillende oorzaken hebben; snelheidsmeter, snelheidssensor, zender aan de versnellingsbak, kilometertellerkabel
Voor de digitale snelheidsmeter/sensor zie: Digitaal dashboard en powerunit* De snelheidssensor zit naast de cruise control bij de '87-'89. "I'm not sure if the '86's have them".
Analoge snelheidsmeter:
Lees alles eerst door (tot het eind!) voor je begint!!
Vroege Z31 model: Motorkap openen en kilometertellerkabel (rood met zwart +/- 1cm dik) tegen het schutbord (metalen plaat aan de achterkant van je motorblok) aan losnemen uit de klemmen zodat de kabel meer ruimte heeft om straks naar binnen te komen in het dashboard. Niet vergeten de kabel later weer terug vast te zetten(!).
LET OP:
- De modellen van '84 t/m '86 hebben een snelheidsmeterkabel (aan achterzijde
dashboard unit naar versnellingsbak). De modellen van '87 t/m '89 hebben geen
kabel, deze zijn elektronisch!!! (Het kan zijn dat het 86 model (voornamelijk
USA uitvoering) afwijkt van eerder genoemde mechanische uitvoering).
- De latere modellen hebben een anders uitgevoerde unit, de klemmetjes zijn net
iets anders, de gaten niet op dezelfde plek, etc. Vroege en latere unit
onderdelen zijn dus NIET uitwisselbaar.
- Modellen met cruise control hebben weer een anders uitgevoerde unit.
Als je nog niet de keer-/oliering
hebt vervangen van de zender naar de kilometertellerkabel aan de
versnellingsbak, dan moet je dit eigenlijk eerst doen voordat je het analoge
dashboard gaat uitbouwen. Zie
Vervangen
van de oliekeerring . Wanneer
er olie langs de keerring lekt, wordt deze door de kabel (werkt als een waterschroefpomp) naar boven gebracht in je dashboard unit.
Verwijder het dashboard unit:
De-/monteren dashboard unit: Eerst het stuur demonteren, stuurkolomkap, stuurschakelaars. Zie http://www.nissan300zx.nl/techniek.lichtschakelaar.htm Vervolgens:
Dan verder met onderstaande;
|
Zodra de unit eruit is maak dan ook je dashboard zelf van binnen schoon (!)
Maak de buitenkant van de unit zo goed mogelijk schoon. LET OP bekras niet de plastic "glas"plaat, deze krast snel en krassen zijn lastig (eigenlijk niet) te verwijderen. Dus wellicht kun je deze beter gelijk verwijderen als je nog met demontage van de gehele unit in de auto bezig bent, (je hebt kans door het heen en weer bewegen dat de plaat gaat krassen omdat je wellicht moeite hebt met het verwijderen van de snelheidsmeterkabel)...en ze op een veilige plek wegleggen.
Hier een fotoreportage, mijn vingers wijzen hoe, waar en wat je los kan maken:
Nu je toch bij de dashboardunit verlichting kan kun je deze lampjes gelijk allemaam controleren of ze nog werken (doormeten) je kunt er nu makkelijk bij(!).
De zwarte tellerplaat niet beschadigen, wees voorzichtig. Bij dit model kun je de naalden er voorzichtig afwippen, het kan zijn dat je wellicht bij andere dashboard units eerst iets moet indrukken en dan eraf wippen, breek in ieder geval niet de naalden!!! "Be even more careful with these needles (refering to '84Z...later model Z's I might consider not even removing the needles...they are on very very tight and they are even harder to put back on without breaking the stems)".
En nu niet de teller terugdraaien, alleen als je je dashboard unit vervangt omdat het stuk is....FOEI de gedachte alleen al!!!
Hier zie je, daar waar de witte pijl heen wijst, dat het opgerolde koper"draadje", niet meer netjes gewikkeld is maar een puinhoop betreft. De naald gaf dus niet de juiste snelheid aan. Het koperdraad viel niet opnieuw op te wikkelen, maar in het uiterste geval zou je nog een klokken- of horlogemaker kunnen vragen.(?).
Je kunt alle delen in de unit vervangen, maak ze vooral goed schoon, het vet/de olie kan overal zitten, zelfs op de tellers en andere mechanismen. Verwijder dit voorzichtig.
Zo nu is alles leeg en schoon en kun je weer opbouwen. Ik heb van een andere website gelezen dat je het e.e.a. moet kalibreren aan wijzers, maar volgens mij hoeft dat niet. Maak anders eerst een foto voordat je alles demonteert en zet ze daarna weer op de juiste stand. Let bij de toeren- en snelheidsmeter er op dat de naald er recht op zit en niet achter het zwarte palletje blijft haken...