MotorblokdetailZ
Hier wat onderdelen onder de motorkap uitgelicht. Nu heb je een idee waar alles een beetje zit. Nu nog uitzoeken waar het allemaal voor dient. Pffffffffff.
onderstaande foto: 300ZX van 1988: Turbo met Airco (geen originele Nissan airco)
onderstaande foto: 300ZX van 1987: Turbo met EGR, AIV en katalysator
1 | dop bijvulbuis koelvloeistof | 2 | motor beugel |
3 | alleen bij Turbo: overdruk ventiel | 4 | verdelerkap |
5 | distributiekap | 6 | bobine |
7 | afstellen stationair toerental (alleen bij Turbo: AAC Valve) | 8 | gasklep met daarnaast gasklepschakelaar |
9 | rembekrachtiger en hoofdremcilinder | 10 | koppelingscilinder (alleen bij Turbo: koppelingbekrachtiger) |
11 | ruitenwissermotor voorruit | 12 | gaskabel en cruisecontrol kabel |
13 | EGR (exhaust gas recirculation system) alleen bij USA/Sweden/Australia/Saoudie Arabie | 14 | vacuumklep kachel |
15 | brandstoffilter | 16 | ASCD (automatic speed control device, oftewel cruise control) |
17 | brandstofdrukregelaar met brandstof temperatuursensor | 18 | thermostaat |
19 | PCV (positive carterventilation valve) | 20 | luchtregelklep |
21 | olie bijvuldop | 22 | cilinderkop temperatuursensor |
onderstaande foto: 300ZX van 1987: Turbo met EGR, AIV en katalysator
Alle strepen richting motorblok wijzen vacuümslangen/luchtslangen/buizen aan die regelmatig gecontroleerd dienen te worden op lekkage (valse lucht), beschadigingen, slijtage, uitdroging, etc.
onderstaande foto: 300ZX van 1989: Non-turbo, Automaat
1 | oliepeilstok motorolie | 2 | luchtmassameter |
3 | ruitenwisser vloeistofreservoir | 4 | afstelling ontsteking |
5 | Pressure regulator valve (drukregelklep) | 6 | gasregelklep schakelaar |
7 | gasregelklep | 8 | gaskabel |
9 | cruise control kabel | 10 | stationair toerental afstelling |
gele lijnen richting motorblok zijn luchtslangen/vacuümslangen
onderstaande foto: 300ZX van 1989: Non-turbo, Automaat
1 | accu | 2 | fusible links |
3 | ASCD (cruise control) | 4 | stuurbekrachtingvloeistofreservoir |
5 | relais | 6 | vacuümpotje |
7 | vacuümslang met PCV | 8 | koelvloeistofslang |
9 | luchtfilterhuis | 10 | benzineslangen |
11 | luchtregelklep | 12 | peilstok automaatbak olie |
gele lijnen richting motorblok zijn luchtslangen/vacuümslangen
luchtregelklep
v.b.n.b en v.l.n.r.: power transistor, boostsensor turbo (zit normaal onder de bobine zonder AIV, koplampmotor, 2 drukregelkleppen, AIV, bobine
Dynamo aan linkerzijde (dus bestuurderskant) van het motorblok, bij NON-Turbo. Bij Turbo zit deze rechts onder de stuurbekrachtigingspomp. 1e en 2e type dynamo zijn niet uitwisselbaar, de poelie's zijn anders (1e type V snaar en 2e type multiriem) en deze kunnen ook niet omgewisseld worden. Een originele dynamo kost gauw €450,- laten reviseren kost ongeveer €200,- Tweedehands kan natuurlijk ook.